Tervetuloa lukemaan matkakertomus kesän 2012 reissustamme halki Euroopan ja takaisin hiilidioksidipäätöistä välittämättä!

sunnuntai 19. elokuuta 2012

Loppulaskelmia

Reissusta toipuessa on aikaa laskeskella numeerisia suureita reissusta.

Matkaa tuli yhteensä kotipihasta kotipihaan 7328 km

Polttoainetta (Diesel) paloi yhteensä 416,2 litraa

Keskikulutukseksi tulee 5,68 litraa / 100 km
(ajotietokone näyttää keskikulutukseksi 5,8 litraa, se onkin ollut aika pessimistinen)

Hiilidioksidipäästöjä saimme siis aikaan 1128 kg, joka henkilöä kohden tekee 564 kg.
Ilman pilaajina olimme siis suurinpiirtein yhtä pahoja kuin yhdensuuntainen lento Hong Kongiin (Finnairin päästölaskuri).

Kuten ensimmäisissä postauksissa tuli mainittua, niin alkumatka (Suomi - Ruotsi - Tanska) meni todella pintakaasulla, vain 5,18 l/100 km, mutta sitten korkeuserot ja levottomampi liikenne nosti keskikulutusta.

Halvinta nafta oli Venäjällä, 0,74 eur/litra :)

Kalleinta se oli Italiassa, lähellä 1,8 eur/litra (onneksi siellä ei tarvinut tankata...)
(sanotaan suomalaisen autoilun kalleudesta mitä vaan, mutta Italiassa se on todella kallista!)

Tiemaksuja piti maksaa:
- Ison Beltin silta, 230 DKK (n. 31 eur)
- Tunnelimaksu Itävallassa, 8,50 eur
- Timmeljochin solan "ympäristömaksu", 14 eur (yhdensuuntainen)
- Itävallan 10 päivän moottoritievignetti, 8 eur
- Tsekin 10-päivän vignetti, 18 eur
- Italian moottoritiemaksut

Sakkoja ei tullut (ihme kyllä) yhtään! (huolimatta kohtalaisen nopeasta ajorupeamasta Liettuan ja Latvian läpi)

Autolautat otettiin pakettina Tallink-Siljalta, Turku-Tukholma yövuorolla hytteineen + Tallinna-Helsinki iltavuorolla tuli maksamaan yhteensä 360 eur henkilöautolta.

Autolautta Helsingborg - Helsingör maksoi 425 Ruotsin kruunua, noin 51 euroa (pahuksen heikentynyt euron kurssi!)


Matkalla meitä viihdytti (Navigaattorin ohjeiden lisäksi) David Guettan Nothing But the Beat CD, Natashan englannin kielen opiskelu-CD sekä paikalliset radiokanavat - joista jäi erityisesti mieleen Saksankielisellä alueella runsaasti radiosoittoa saanut Lykke Li  -  I Follow Rivers ja erityisesti sen The Magician Remix

Navigaattorina toimi Nokian kännykkä, E7, etukäteen ladatuilla euroopan kartoilla. Yleisesti ottaen toiminta oli ok ja oikeisiin osoitteisiin aina päästiin. Suurinta ongelmaa tuotti kiertotiet, joihin navigaattori yritti ohjata aina uudelleen. Joskus satelliittien saaminen kiinni vaati mobiilidatan käynnistämisen, normaalisti ajon aikana sitä ei tarvittu. Loppumatkasta baltiassa osumatarkkuus tuntui huonontuneen, välillä mentiin navin mielestä  pitkiä matkoja "pellon puolella". Tiedä sitten oliko vika kartoissa vai laitteessa vai missä (tai sitten laite yksinkertaisesti kyllästyi meihin).

Toisena teknoleluna matkassa oli tuulilasikamera, siis niistä Venäjän onnettomuusvideoista tuttu laite, joka kuvaa jatkuvasti muistiin ajon aikana, ja onnettomuustilanteessa (tai muuten vaan mielenkiintoisessa) talteen jää etusektorin tapahtumista videopätkä. Jäi kovin vähän aikaa opetella laitteen metkuja ennen reissua, mutta alustavasti jotain mielenkiintoista näyttäisi tarttuneen kuvaan matkan varrelta. Laitteen saa Yhdysvalloista alle neljälläkympillä postitse, Kaliningradissa oli samanlainen kioskimyynnissä aika tarkkaan 50 eur hintaan.
Muutama näytevideo on tuolla kirjoitusten joukossa.

Kuvia lisäilen postauksiin myöhemmin, kunhan nekin on saatu purettua (=paljon).


Huomatkaa, että lisäsin blogin etusivun alareunaan matkareittimme "nuppineuloilla".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti